Maria Franzén, Högåsskolan

Jan Hylén äger och driver företaget ”Education Analytics” där han arbetar som fristående analytiker, utredare och konsult åt myndigheter, kommuner, universitet, regeringar och internationella organisationer som OECD, UNESCO och EU

Eddy bloggar om kulturvetenskap, Till vardags arbetar han som lektor i Kulturvetenskap och sedan 2011 är jag docent i Etnologi.

Programmeringens återkomst, Patrik Lilja, Anna-Lena Godhe, Catarina Player Koro (Alla fr GU). På sidan sammanfattar de tre strömningar (jfr inlägget fr Carl Heath i Digital Samhällskunskap).

De skriver följande: ”det första om tanken att arbetsmarknadens kompetensbehov ska tillgodoses. För det andra förs en argumentation från ett datavetenskapligt, formellt utbildningshåll, som idag bland annat tar sig uttryck i begreppet datalogiskt tänkande (vilket vi kommer att återvända till i ett kommande inlägg). För det tredje återfinns ståndpunkten att programmering är ett medel för personligt- och kulturellt uttryck i en digital tidsålder, något som förs fram bland annat inom makerrörelsen. Alla dessa sätt att argumentera fanns dock redan under 80-talet och har sina rötter ännu längre tillbaka. En sak är slående lik: nu som då tillskrivs programmering som aktivitet en häpnadsväckande sprängkraft. Det finns samtidigt inget historiskt exempel som stöder detta synsätt. I detta inlägg blickar vi tillbaka på hur man tidigare argumenterat för programmering och ser vart utvecklingen ledde.”

 

Nerdy Teacher – Raspberry Pi & Arduino