Då har Skolverket officiellt annonserat hur de tänker sig att programmering skall ingå som en del av den nationella satsningen med NT-utvecklare i grundskolan och gymnasium. Ett steg som inte går att tolka på något annat sätt än att ämnet skall finnas i grundskolans teknikämne.

Hmmm … vad skall man tycka om det då? Blir programmering enklare för att man undervisar det i grundskolan? Titta gärna igenom Skolverkets presentation, så ser du att begreppet programmering ”vandrar”. Man menar tydligen att programmering är lika mycket kodning och datalogiskt tänkande. Andra lärare som Mikael Tylmad, Tobias Gyllensvärd och Åsa Girgensohn presenteras som exempel på hur man kan arbeta. Jag anar en intressant retorik när man ser dessa presentationer. En retorik för att modernisera teknikämnet. Helt klart är att det finns andra sätt att undervisa programmering. Eller som Åsa påstår, så ”måste inte lärare lära sig programmering för att lära ut programmering”. Hmmm … nu blev jag bekymrad. Kan man dra det till sin extrem, så att lärare inte behöver kunna ämnet för att undervisa ämnet?

Min poäng är att om grundskolans lärare/elever får x antal timmar där de skall undervisa ”programmering” så måste gymnasieläraren markera ämnets karaktär och industrins intentioner med programmering. Annars urholkar man ämnet. Eller vad vill lärare och ansvariga med ämnet? Vad är syftet med programmering vid gymnasiet? Är ämnet till för ALLA eller till för de ”utvalda”? Spännande demokratiskt diskussion väntar bakom hörnet … 😉

Nyfiken på programmering

Annat material fr Skolverket

1) Styr och regler

2) Avfallshantering och programmering i Scratch

 

Digital kompetens och programmering ska stärkas i skolan

Digital kompetens blir allt viktigare i dagens samhälle. Därför har vi på uppdrag av regeringen tagit fram ett första förslag på hur digital kompetens och programmering ska förstärkas och tydliggöras i undervisningen. Den som vill kan nu lämna synpunkter på förslagen. Vår bedömning är att programmering inte ska bli ett nytt ämne i grundskolan utan ingå framför allt i matematik och teknik.

– De lärare och forskare vi har tagit hjälp av i arbetet med vårt förslag anser att det är rätt väg att gå. Genom att programmering görs till en del i andra ämnen i grundskolan finns den direkta kopplingen till användningen. Programmering blir ett pedagogiskt verktyg i ämnet. I teknik handlar det till exempel om att lära sig hur programmering kan användas för att styra system, säger Olof Andersson, undervisningsråd på Skolverket.

Programmering i matematik och teknik

Kursplanerna anger vad undervisningen i de olika ämnena ska ta upp. I vårt utkast föreslår vi att i grundskolan föra in programmering främst i kursplanerna i matematik och teknik.

  • I kursplanen i matematik föreslås programmering handla till exempel om att träna eleverna i att skapa, beskriva och följa entydiga och stegvisa instruktioner och att använda programmering för att lösa problem.
  • I teknik föreslås programmering handla till exempel om att använda programmering för att styra föremål eller egna konstruktioner men också att förstå att datorer styrs av program och kopplas ihop i nätverk.